een coproductie met Schauspielhaus Bochum
regie Paul Koek
tekst Peter Verhelst
muziek TRACK (Ton van der Meer, Hans van der Meer, Bo Koek, Rik Elstgeest) en John van Oostrum
spel Joep van der Geest, Reinout Bussemaker, Therese Dörr, Werner Strenger, Henrik Schubert
decor, video en licht Theun Mosk
kostuums Dorothee Curio
geluid Will-Jan Pielage
dramaturgie Paul Slangen en Olaf Kröck
taalcoach Eva Pieper
vertaling Nl-Du arlene Mueller-Haas
Met dank aan Jorinde Kuiper (fysieke training)
PAUL KOEK
Paul Koek (1954) studeerde slagwerk aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij maakte deel uit van tal van ensembles zoals Hoketus, LOOS, Toneelgroep De Appel, Toneelgroep Amsterdam. In 1984 sluit Koek zich aan bij Hollandia van Johan Simons en er ontstaat een jarenlange samenwerking. In 2005 richt Paul Koek de Veenfabriek op, een dynamisch en muzikaal muziektheaterensemble dat zich in verschillende vormen en samenstellingen presenteert. In 2010 is T.I.M.E. (This Is Music-theatre Education) de nieuwe master muziektheater aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag gestart naar idee en op initiatief van Paul Koek en Paul Slangen en gelieerd aan de Veenfabriek.
In november 2009 ontving Koek voor zijn oeuvre de Prins Bernhard Cultuurfonds Theaterprijs.
Bij de Veenfabriek regisseert hij sinds 2005 een groot aantal voorstellingen, waarbij het werken op locatie en de grote muzikaliteit belangrijke vormelementen blijven in zijn werk.
Zoals in Smekelingen (2006, o.a. te zien in het beroemde openlucht theater van Epidaurus) Haar leven haar doden in warenhuis V&D (2007, Theaterfestival 2008), Licht is de Machine (2008) op vliegveld Valkenburg en Kasimir en Karoline (2009, coproductie met NTGent, theaterfestival Avignon). De Duitstalige versie van Kasimir en Karoline werd geselecteerd voor het prestigieuze Theatertreffen 2010 in Berlijn.
In 2011 maakte hij o.a. Machine Agricole in samenwerking met ASKO|Schönberg. In 2012 o.a. Flow my tears met Wunderbaum en Jeroen Willems en Drie Monniken in co-productie met Theater Artemis
In 2010 startte een meerjarige samenwerking met Schauspielhaus Bochum dat resulteerde in de grote zaal producties Candide (2010), Drei Schwestern (2012) en Moby Dick (2013)
In 2012 en 2013 is Paul Artist in Residence bij de Red Sofa serie van De Doelen in Rotterdam.
PETER VERHELST
Peter Verhelst (België, 1962) is een van de meest gelauwerde auteurs van zijn generatie. Hij schrijft poëzie, romans, jeugdboeken, scenario’s en theaterteksten. Zijn poëzie werd o.a. bekroond met de Jan Campertprijs en de Herman De Coninckprijs. Voor zijn roman Tongkat kreeg hij de Gouden Uil Literatuurprijs, De Jonge Gouden Uil, de Bordewijkprijs en de Driejaarlijkse Vlaamse Cultuurprijs. Zijn jeugdboek ‘Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal’ werd met de drie belangrijkste jeugdboekenprijzen bekroond: de Gouden Uil, de Gouden Griffel en de Woutertje Pieterseprjis.
Hij werkte samen met regisseurs als Johan Simons, Wim Vandekeybus, Luk Perceval, Ivo Van Hove.
Verhelst werd in 2006 door Johan Simons als regisseur aangeworven in NTGent (Lex, Julius Caesar, Nero, Africa).
Hij is als mentor verbonden aan de School of Arts in Gent.
Als curator werkt hij drie keer per jaar met kunstenaars samen voor QNX, een kunstenproject in Brugge.
Zijn werk is in een twintigtal talen vertaald.
Speciaal voor de Veenfabriek schreef Verhelst al MEDEA (2010) en MOBY DICK (2013) .
THEUN MOSK
Theun Mosk (IJlst, 1980) is een van de meest toonaangevende vormgevers, lichtontwerpers en theatermakers van dit moment. Zijn werk kenmerkt zich door sterke conceptuele ideeën, die door middel van ruimte en licht vormgegeven worden. Mosk onderscheidt zich door in zijn ontwerpen het publiek een significante rol te geven. Door heldere kaders te scheppen in zijn ontwerpen streeft Mosk ernaar om de manier waarop de toeschouwer kijkt en ervaart, te sturen en te beïnvloeden. Op deze manier krijgt de toeschouwer binnen een vast kader ruimte voor eigen interpretatie en wordt de fysieke beleving versterkt. In de loop der jaren liet Mosk een enorme diversiteit zien. Zijn werk is vaak monumentaal, sober en aarts van karakter, zowel in het theater als daarbuiten en op locatie.
Mosk studeerde af aan de Theaterschool in Amsterdam (opleiding theatermaker, techniek en theater), volgde een studiejaar aan de Gerrit Rietveld Academie (theatervormgeving) en nam deel aan workshops van Robert Wilson in het Watermill Center in New York. Hij ontving in 2007 de Charlotte Köhler Prijs (aanmoedigingsprijs voor jong talent) en in datzelfde jaar was hij een van de geselecteerde Nederlandse ontwerpers voor de Praag Quadriënnale, waar hij ook in 2011 voor werd geselecteerd.
Voor de Veenfabriek werkte Mosk al mee aan tal van grote en kleine voorstellingen zoals Licht is de Machine, De City, Candide, Drei Schwestern en Moby Dick.
DOROTHEE CURIO
Dorothee Curio, geboren in Berlijn, studeerde ‚Bühnen- und Kostümbild’ aan de Hogeschool voor de Kunsten in Berlin en aan de University of Art and Design Helsinki. Van 1998 tot 2000 was zij assistent vormgeving bij het Duitse Schauspielhaus Hamburg, en assisteerde zijonder meer Anna Viebrock bij de Salzburger Festspielen. Sinds 2000 werkt zij als zelfstandig vormgever en kostuumontwerper bij verschillende theaters en gezelschappen waaronder Schauspielhaus Hamburg, Luzerner Theater, de Parijse Opera, Staatstheater Hannover, Volksbühne Berlin, Staatstheater Stuttgart, Schauspielhaus Bochum, NT Gent, deSingel Antwerpen, Münchner Kammerspielen en de Veenfabriek in Leiden met vooraanstaande regisseurs als Christoph Marthaler („Geschichten aus dem Wiener Wald“), Anna Viebrock („Die Nacht“), Felicitas Brucker („Armes Ding“), Florian Fiedler („Simplicissimus), Gianina Carbunariu („Sold Out“), Johan Simons („Hiob“, „3 Farben Blau, Weiss, Rot“ , „Underground oder Die Kontrakte des Kaufmanns“, „Winterreise“).
Met Paul Koek werkt zij sinds 2010 samen voor de voorstellingen Candide, Medea & 3 Schwestern en Moby Dick
Volkskrant 27 mei 2013 *****5 sterren over Moby Dick - Het Concert:
'Puntgave productie is een schoonheid.'
'Mooie, haast dansante vertolking die een volstrekt eigen willetje heeft.'
'De muziek swingt en zwoegt, pompt en kirt of krijst.'
'Scenograaf Theun Mosk ontwierp een prachtig scènebeeld, met een donkerblauwe achtergrond voorzien van een ronde schijf, die verandert van een maan in een kajuitraam in een glazen bol waarin op wonderbaarlijke wijze zich een ongewisse toekomst spiegelt.'
'Verhelst (...) schreef afwisselend puntige en poëtische monologen waarin thema’s, analogieën en metaforen uit het boek helder aan bod komen.'
Gelderlander 30 mei 2013 over Moby Dick - Het Concert:
'De teksten van Peter Verhelst, die de roman van Herman Melville bewerkte, krijgen kleur en diepte.'
NRC Handelsblad 31 mei 2013 over Moby Dick - Het Concert:'
'Terwijl de stuurman, met flair en branie neergezet door Joep van der Geest, al metend en rekenend steeds op de machtige, mooie nul uitkomt.'
De Groene Amsterdammer 23 mei 2013 over Moby Dick - Het Concert:
'Een kanonsvoltreffer.'
'Welkom bij de muziekvertelling Moby Dick, die de vorm heeft van een ruig, dadaïstisch popconcert, met een vette knipoog naar de concertante opera.'
'Verder viel mijn mond er vooral wagenwijd van open, zo’n sterk, energiek, vet, prachtig vol geluid heeft dit on-illustratieve en authentieke muziektheater.'
'Walvis verleidt mannen' NRC 23 mei 2013
'Sterke Jongens, die walvisvaarders' Uitkrant 7 mei 2013
'De verlossing van een walvis' Theatermaker 7 mei 2013
Duitse pers over Moby Dick - Het Concert:
'Paul Koek's combinatie van geluid en beelden is adequaat: Zo moet een concert zijn. Zo moet toneel maar liefst zijn.' 'Het schip is een grote klankkast' WAZ Kultur, 27 februari 2013
'Deze toneelavond gaat vooral over het verlangen. De manschap aan boord van het schip zweeft al jarenlang tussen oceaan en heelal. De crew is overgeleverd aan de krachten van de natuur. Het naderende gevecht tegen het walvismonster is hun enige doel en het enige wat hun leven zin geeft.' Westfälischer Anzeiger, online (Kultur), 26 februari 2013
'De witte walvis heeft de harten veroverd van het publiek in Bochum, Met enthousiast gejubel en staande ovaties werd Paul Koek's bewerking van Moby Dick (in de Kammerspiele van het Schauspielhaus Bochum) ontvangen' WAZ, 25 februari 2013
'Spectaculaire ruimte van klank, beelden en woorden' 'Met 'Moby Dick - Het concert' zeilt Paul Koek's Veenfabriek aan de wind van de grote vragen van ons bestaan.'
Ruhr Nachrichten, Kultur, 25 februari 2013